neděle 7. dubna 2013

Čaje ♥


Protože jediné co teď piju jsou čaje a celkově bych je mohla pít po litrech i bez nemoci, rozhodla jsem se Vám ukázat jaké čaje mám ráda a něco Vám o nich říct.. Jak vlastně čaj vzniká ? Co to čaj vůbec je? 


Zelený čaj s citronem a medem

Čaj (z výslovnosti čínského 茶 – čcha)

♥ je to kulturní nápoj, který je obvykle připravován louhováním lístku čajovníku v horké vodě. 

Čajovník (Camellia sinensis) se pěstuje v tropických až subtropických plantážích do nadmořské výšky až 2100 m nad mořem. V čím větší výšce se pěstuje, tím menší je keř a sklizeň. Zato o to kvalitnější je pak samotný čaj. Nechává se dorůst do velikosti 1m, aby jeho sběr byl pak jednodušší/pohodlnější. . Jeho listy jsou dlouhé od 3 do 25cm a široké 1 až 10cm. Kvete bílými květy vyrůstajícími po 1-3 kusech.

Existují tři varianty čajovníků 
  • Čínský s malými, temně zelenými listy.
  • Asámský, který má větší a světlejší listy a vzrůst až 20m. 
  • Indočínský je něco mezi uvedenými dvěma druhy. Dorůstá 6m.

Čajovník se pěstuje ze semen nebo řízků určitě ne těch v trojobalu :-D. Semena se nechávají určitou dobu dozrávat a potom se pěstují v pařeništích. Mladé rostlinky se po půl roce přesadí na plantáže.  Čajové keře jsou uspořádány v řadách. Asi ve dvou letech se provádí první tvarovací řez a po 3 letech je čaj připraven na první sklizeň. Čajovník produkuje čaj přibližně 30 až 100 let. Čajovníky nad 100 let produkují horší čaj, míň kvalitní čaj. 

Sklizeň čaje
Sběr čaje se provádí od jara do podzimu sběrem mladých výhonků v podobě dvou lístků a jednoho pupenu. 

Jeho kvalita se poté posuzuje podle:
původu - kvalita půdy, nadmořská výška, podnebí
ošetření a pěstování - chemické ošetřování, způsob hubení hmyzu, hnojení
sběr - ruční nebo strojový
zpracování - sušení, fermentování

Zpracování 
Podle tradičního čínského způsobu zpracování čaje, se zavadnuté listy svinují ručně a fermentace probíhá v bambusových koších. Takto upravený list se pak praží na plochých pánvích, uložených ve zděných pecích, vytápěných dřevěným uhlím. Sklizený čajový list se zpracovává různými technologickými postupy, podle nichž se čaj rozděluje na výrobní druhy: černý čaj - fermentované listy kamélie
                                                               zelený čaj - nefermentované listy kamélie
                                                               žlutozelený čaj - polofermentované listy kamélie
                                                               bílý čaj - květy kamélie
                                                               skládaný a lisovaný čaj
Pro zajímavost :-)

Sedm pravidel Čadó od Mistra Sen Rikjú


Udělej lahodnou misku čaje.
Urovnej dřevěné uhlí tak, aby se v něm ohřála voda.
Květiny uprav tak, jak vypadají na louce.
V létě vyvolávej zdání chladu, v zimě tepla.
Konej vše s předstihem.
Buď připraven na déšť.
Měj ohledy ke každému, v jehož společnosti se ocitneš.


Už Vás to určitě nudí, takže teď už ke mně.. :-))

Green Tea Tarlton !♥ S meruňkou :-)

- nikdy jsem neměla ráda zelené čaje, ale "naučila" jsem se je pít. Na jejich chuť jsem si zvykla a zamilovala jsem si ji. Teď už bych den bez zeleného, sypaného čaje zažít nechtěla. Ta meruňka tam vůbec není cítit. Příště chci zkusit jahodový :-))

Vnitřek plechovky ♥

Ovocný čaj z DM

- to je Vám teprv lahůdka, ale bohužel nemám doma sáček, ale hned jak tam půjdu tak Vám ho vyfotím a dodám :-) Slibuju !:-))



Christmas Tea - Marks and Spencer ♥

- je moc dobrý s citronem ♥ Černý čaj piju jedině tak :-))

Moje sbírka čajíků ♥ (teď je docela vybrakovaná :-D ach ta nemoc)


A co vy? Máte rádi čaje? A jaké ?:-))






20 komentářů:

  1. Čaje mám taky strašně ráda ♥ Navíc v tomhle počasí je piju skoro furt, zelený do sebe liju po konvicích a sem tam si udělám i ovocnej, teď jsem si hodně oblíbila třeba zelený s grepovou příchutí :D
    A jinak pěkný článek :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono se teď skoro nic jiného pít nedá :-D Na ten sem koukala a nakonec jsem si ho nevzala.. tak díky za tip :-)

      Vymazat
  2. Já jsem čajová královna:D Hlavně teďka, mám úplně šílenou zásobu, zákázala jsem si je už teďka kupovat:D
    Akorát mám pořád sáčkové a to jsem říkala, že je dopiju a budu si kupovat jen ty sypané, haha:D Vždycky se nechám v obchodě zlákat:D
    A zelený miluju úplně nejvíc ze všech:) O čaji by se dalo vykládat dlouho, je úžasný:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně přijde, že ty sypané mám na dýl.. a přijde mi to trošku jako "rituál":-D ne jen dát sáček do vody :-D:-D

      Vymazat
  3. Čaje miluju a kvůli zelenému bych vraždila :D Dříve mi vyloženě vadil, ale časem jsem si zvykla. Svoje ráno bych si teď bez šálku zeleného čaje ani neuměla představit!

    OdpovědětVymazat
  4. taky piju čaje nejvíc ze všeho :))) doma pořád místo vody:D
    "ne z těch v trojobalu" :D:D
    pravidla Čadó jsou zajímavá :)
    já zelené čaje měla ráda vždycky :) ať už obyčejné, nebo s nějakou dochutí :)
    dál mám ráda bílé a bylinkové :) ovocné vůbec nepiju, přijdou mi strašně nakyslé :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. bílý jsem snad ještě nikdy neměla.. :-) Ale vyzkouším ho.. To já mam kyselé ráda a tenhle sypaný jsem si zamilovala:-))

      Vymazat
  5. Já popravdě čaje moc nemusím...nevím proč, asi mi je zhnusila mamka svým způsobem přípravy (sirup, citron, cukr).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) tak se k nim zkus vrátit.. :-P Pomalu.. A sirup? Jako šťavu?:-o to jsem ještě neslyšela

      Vymazat
  6. Nejvíce mě zaujal čajík christmas :D :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No je fakt výbornej :-D Musela jsem si udělat zásobu :-D

      Vymazat
  7. Děkuji za přání. :-)
    Jak se jmenuje ten čajík z DM? Vypadá docst chutně. :-)
    Jak jsi zdůraznila to "občas." :-D No bez občasného naštvání bychom je nemilovaly, ne? ;-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, že nevím :-D Ale u nás ho měly jako sypaný jedinej :-) Ale až tam budu tak se ti koukni :-))) Jasně.. :-) V dobrym i ve zlym :-) I když to dobré teda přesahuje :-P

      Vymazat
  8. Mým č. 1 a 2 jsou teď máta a heřmánek!

    OdpovědětVymazat
  9. bez čajů bych umřela!
    momentálně ujíždím na banán+skořice, zelený+jasmín+citron:)

    OdpovědětVymazat
  10. mám doma green Tea Tarlton s melounem a je taky výborný! :)

    OdpovědětVymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat